Разглеждайки значението на връзката майка – дете, централно място в психологията заема привързаността и каква роля играе за личностното развитие за детето. От самото си раждане, човек се стреми към свързаност с някого Теорията за привързаността се опира на обратната връзка, която регулира поведението на индивида, дава му знания кое е правилно и кое не. Базата на привързаността се полага в детството, но тя има своето отражение и влияние в зрелия период от живота на човека при изграждането на партньорства и интимни връзки.
Обикновено поведението на новороденото, неговият продължителен сън, плач, ”безсъзнателно”състояние изкушават да се мисли, че то е пасивно или безучастно в изграждането на интимната връзка с майката. Но детето много скоро след раждането показва дадености с които влияе върху нея, както и способност да разпознава познати лица и гласове. В тази „интимна среща с майката” то развива идеята за себе си и какво могат да направят двамата след раждането чрез различните взаимообмени на слово, емоция и физическа защита.
От рано се забелязва, че бебетата общуват със своите майки като привличат техният поглед, поддържат контакта с очи чрез различни жестове и звуци и при желание сами го прекратяват, отмествайки погледа в страни. Те притежават чувствителност към тези, които се грижат за тях, стремят се към близост и търсят внимание, използвайки достъпните за тях средства на общуване чрез усмивка, плач и гукане.
Усмивката е едно от основните средства за поддържане на взаимността. Тя се появява твърде рано, през 3-4 седмица, и е свързана със спонтанен израз на определени вътрешни състояния (когато бебето се чувства удобно или по време на сън). Това е първият психологичен организатор, когато детето се усмихва на конфигурацията „лице“, без да има представа за обекта. Не разпознавайки още майка си, то би се усмихнало на всяко усмихнато и приветливо лице. За новороденото обаза на майката е мирис, гърда-кърма и език-глас. В този период малките насищат сетивата си с опит и трупат чрез тях приятни или не преживелищни моменти. Гласът на майката / чрез песен, разказ, емоционална изказна игра…/ е основно средство за успокоение , усещане за присъствие на сигурност и учител-проводник на този нов за бебето свят.
Едва през 8-та седмица усмивката е траен отговор на различни външни въздействия като гласа на възрастния, лицевата експресия и неговата усмивка, има разпознаване и предпочитание към грижещото се лице, идеята за познато и ново. Тази избирателност, може да се наблюдава още след 6-ия месец на базата на емоционалния контакт с майката. В този период, настъпва нов стадий в развитието на психологическата организация на бебето. Майката вече се възприема като отделен либиден (значим) обект, който се посреща с много топлота, радост и усмивки. Появява се тревожността от загубата й, което води до образуването на втория психичен организатор, когато детето реагира със страх и плач от непознати.
Плачът е другото средство, с което детето може да влияе върху поведението на възрастния и да комуникира с него. Плачът изпълнява различни функции. С него могат да се изразят вътрешни състояния (глад,болка), да се предизвиква отзивчивост от страна на околните и да се вземе контрол над тях.
Много психолози и терапевти са се опитвали да открият дали съществува някаква връзка между отговора на майката и плача на детето – това така важно ранно общуване. Те откриват, че бебето използва плача, когато всичко друго, с което може да привлече вниманието на възрастния, остава без отговор. Бебетата, към които било проявено повече внимание и грижа, плачели по-малко. Когато те били оставяни сами и без внимание, започвали отново да плачат. Майчината чувственост и отзивчивост е моделираща сила за плача. Когато бебето овладее нови способи за поддържане на взаимността, за привличане на вниманието, то не използва така често плача. Честия плач може да се разгледа и като поведенчески „ симптом“, когато бебето проявява като комуникация с която цели да покаже , че някъде в емоционалния свят на семейството нещо не е наред – например : една депресивна или тревожна майка, която е обзета от несигурни, негативни чувства, или кофликт в двойката, или влизането на някоя баба в семейството с цел да помага, но тя сякаш започва да командва и да определя правилата в грижите, така родителите символично са изместени и бебето страда….Плача има различна интензивност и майките имат вродено чувство да разпознават тревожния плач , но само ако те са спокойни в грижите за детето. Нека майките също знаят , че по един такъв леко „ креслив“ начин бебета заявяват градивно Аза си. Така сякаш говорят : „ Аз съм тук, мен ме има и аз не съм само тяло, за да ме повиваш, обличаш и храниш, Аз съм и емоция , личност , душа, които имат нужда от език-думи,които да развиват желанието ми към живота и сигурната привързаност към теб мамо…..“
Така идва и гукането като отговор от страна на бебето, което несъзнавано желание да повтори думите на майката или да изрази себе си в една позитивна връзка с нея. Сякаш иска да и каже: „ Благодаря ти мамо за грижите които ми даваш….“ Този език идва когато бебето усеща, че е стимулирано, търсено и разбирано, разбира, че се обръщат към неговия Аз, говори на личността му . Бебета са личности , които разбират всичко като нас, но го разбарат през филтъра на сетивата и всеки опит на удоволствие или неудоволствие се отпечатва в психичната карта на детето. Всяка дума с градивно или десктруктивно отношение изгражда Азовата визитка на детето. Така детето развива своя психологичен-емоционален живот, който е динамичен и жив. Ако майката е по-мълчалива, стреми се да пази тишина на детето, за да не плаче и да не го превъзбужда, ако тя самата е тревожна, не допуска хора до бебето, не разказва и не назовава нещата които са около него и значимите между тях усещатия, детето ще остане също така мълчаливо и дистантно. Ще избере затварянето в свой собствен свят, който може да стани неразбираем за околните. По-този начин ще се наруши връзката на свързване на Аза с обектния значим свят и ще е нужно време на системата, за да намери нов път за намиране и свързване по между си.
Има майки които реагират механично, съпроводено с крясъци в общуването,изказват противоречиви послания, което издава тяхната несигурност и търсене на собственото спокойствие и комфорт, без да отчитат детските потребности и желания. Други присъстват и се грижат за детето, но с една трайно изявена безчувственост, която се усеща от него като студенина. Тази „мъртва” психически майка, може да предизвика чувство за вина, безнадежност и дори депресия у своето дете. Депресията при майките е по-често скрита и замаскирана, но може да бъде дълбока и разрушителна за всички. Те трудно стигат до тази истина,че имат сериозен проблем и затруднение, което създава горе описаните образи на поведение и реакции, които могат да скъсат емоционалните връзка между майката и детето като ги отдалечи.
Мисля, че не толкова физическият контакт, носенето на детето и задоволяването на нуждите са определящи за неговата сигурност и спокойствие, колкото емоционалният и езиков обмен между детето и майката. Нейната чувствителност и отзивчивост играят важна роля за изграждането на сигурна привързаност и стимулира символичното въплъщение на желаещия субект у бебето. Така детето ще расте сигурно, любопитно и търсещо в живота и заявяващо себе си без страх. Вярвам, че дълбоката и трайна привързаност и здравият „Аз“ – образ у детето, се изграждат не в определен ден, а ден след ден, в продължение на много време, не само при телесният допир, но и от “глада за стимули”(уникалното общуване чрез пеене, игри и приказни истории и назоваване на детето за всичко случващо му се), чрез които майката храни психиката на своето дете.
Темата с възпитанието е важна за родителите, те се стремят да възпитат децата си като добри и успешни. В ролята си на родители е естествено да грешим, защото не сме перфектни, но е хубаво да приемаме това и де сме способни да говорим и назоваваме грешките и трудните моменти, само така те се се превърнат в градивни следствия както за нас така и за децата ни. Често обаче избираме да замълчим, да се покрием, да се направим , че е минало и така се създава уязвимост и усещане в децата, че родителите като големи са с повече права от децата. Сякаш последните са изпълнители на изкващите възрастни и изпълнението ги определя като добри или лоши .
Размиването на границите в семействата и размяната на ролите , води до объркване и дори разпадане на системата, което активира много конфликти и симптоми в една семейна структура.Желанието за контрол и индивидуалност е толкова изявена , че цялостта на системите е заплашена.
Защо е трудно да изградим искрени отношения, които определят равно достойнство на мъжа и жената, на възрастните и децата. Достойност означава откритост и уважение към различията ни, което предполага да се откажем от контрола за власт и свързаните с него нагласи за правилно или нетравилно, трябва или нетрябва……Ние като възрастни, просто повтаряме модела от детството чрез който сме израстнали. Целта не е да обвиним родителите , че ние страдаме или сме неуспушни, а да се поучим от това знание и да развием желаното ново , което не сме успели да научим от родителското ни семейство. Няма смисъл да ги виним , защото те някога са били деца и са възпитавани със същия модел от който ние сега се оплакваме .
Нека знаем , че децата са компетентни и дори в някои отношения са повече знаещи от нас.Те могат да са в роля на наши учители, за да ни покажат това което не виждаме за себе си. Това те го правят със своето поведение, начин на общуване и дори симптом. Децата ни дават обратната информация , която ни е нужна, за да възстановим собствената си изгубена сигурност и не помагат да променим неплодотворните си, лишени от обич, саморазрушителни модели на поведение. Да се учим от децата си по този начин е ниво на мъдрост и отвореност за приемане на различността. Да постигнем такъв диалог , какъвто много родители не съумяват да установят и с други възрастни- искрен диалог на основата на равно достойнство и уважение към целостта на другия.
Автор: Магдалена Ангелова
Бакалавър по „Психология” и магистър по „Клинична психология и психоаналитична перспектива”. Фокусирана към решения, чрез кратка терапия, психоаналитична теория и практика на детското развитие. Сертифициран НЛП- Мастър практик.